
Circom Report
CIRCOM Regional NewsmonthlyllCR is the European Association of 380 Public Regional TV Stations in 38 countriesllNov.  2001/No 25

A warm farewell to CR General Secretary Boris Bergant upon the completion of his tenure

Thank    you,   Boris
Dear Boris,
It was the end of November 1994 during the
CIRCOM Regional Executive Committee and
European Board meetings at the European
Parliament in Strasbourg when with the support of
all our members you succeeded our friend Peter
ZIMMERMANN as General Secretary and -with
the numbers of CR members constantly rising
from the original 4 in 1983 to nearly 380 today-, a
new position as Deputy Secretary General was
created and entrusted to me.
     With you, under the presidency of the
Norwegian Harald BOE (NRK Oslo 94-96), the
Swiss Carlo RANZI (TSI Lugano 96-99), the
German Reimar ALLERDT (BR Munich 2000),
and currently the Greek Lefty KONGALIDES, we
have worked in an intercultural, East-West
partnership to create an efficient link between
Ljubljana and Strasbourg, and also a man –
woman outlook, sharing a common passion:
Audiovisual and Europe.
     Combining the talents, experiences and wise
advice of all the CR members, we learned, as the
days went by, to better know each other and
especially to promote CIRCOM Regional, our
International Cooperative for Reseach in
Communication, the unique international
audiovisual network of 376 public regional TV
stations in Europe. Always in complementarily, I
was in charge of the development of the relations
with the European and Territorial Institutions with
financial assistance for training seminars and the
CR Prix, to communicate and promote CR, to
participate and represent CR at audiovisual
conferences and seminars, to strengthen the
relations between our members, encouraging
programme exchanges and coproductions with the
support of the management of France 3 and
France 3 Alsace. Together we carried on the
mission that was entrusted to us with: in
Strasbourg : è the Registration of our Association
at the Court benefiting from the local Code of
Law èthe realisation of the CR logo, CR credits,
CR trophy, CR newsletter, CR booklet and
presentation film : the latter three being all
bilingual in English and French. èthe launching
with the European Commission of :an hour
weekly of CR's best European programmes and
coproductions (repeats twice a week) broadcast on
EbS, Europe by Satellite thanks to Niels
THOGERSEN, Nicole CAUCHIE and Diederick
BANGERT, presented together from the France 3
Alsace studio with Jürgen HASSEL, Prix CR
President (89-99) and as of 2000 by David
LOWEN. After this successful experience, the

By
Marie-Paule Urban,
Deputy
Secretary General,
on behalf
of every
CR member

coordination was taken over by the CR
coproduction office in Munich. -a new Prix
Category: crossborder, imagined with Jean-Pierre
BERG, DG XVI, -a documentary collection (7 x
26') "Man and the Forest" with U.S.S.E.-Union
of the Foresters of South Europe, -a prefeasibility
study of an innovative, multicultural and
multilingual channel “EURO TV Regio”. the
Council of Europe: of their campaign against
racism, intolerance, anti-semitism and xenophobia
"all different, all equal" and the support of the
Human Rights Direction – Media Division,
Christophe POIREL and Mario OETHEIMER. the
European Parliament and more particularly the
support of  Jean-Charles PIERRON and Kirsten
TINGSTED-ANDERSEN from the Audiovisual
Division for : -  technical support for CR members
- videos on European subjects, - the new Prix CR
category : Current Affairs, - the European
Training Seminar on Newsroom Management
taking place in Strasbourg, and to mark the turn of
the century : - the coordination of the
coproduction Radio Canada – CIRTEF of the
series of 50 portraits- – documentaries of 26' "50.
et un monde" with the French-speaking network
of the Central and Eastern European Countries –
CR members - elaboration of the historical
CIRCOM Regional exhibition from its origine in
1983 to date - a new European training seminar on
newsroom management organised by the CR
DSG with France 3 Formation at France 3 Alsace
in Strasbourg during the November session of the
European Parliament in 2000 and 2001. You,
Boris in Ljubljana , as a pioneer since 1995 :
èlinked CR on the world’s greatest on-line
network with general information, video library,
coproductions, programmes, newsletter..èrealised
a CR CD-ROM and had our bilingual presentation
booklet printed èstructured our Association
according to its needs, namely with the new
Independant Statesèparticipated and represented
CR at the E.B.U. where you also act as Vice-
President ètook care of the multiple daily  tasks of
a General Secretary: finances – management  –

meetings – conventions. Born diplomat, always
positive and consensual, you inspired our group
with a new dynamic. With you and thanks to you,
we have:- developed the cooperation between our
Eastern and Western members, - strengthened
vocational training with a policy of active support
to the Countries of Eastern and Central Europe,
thus pursuing our mission of East-West
cooperation, created the BoG – Board of
Governors, coordinated by Rick THOMPSON,
and successively chaired by Bob JARRETT,
Gerry REYNOLDS, RTE – Cork, Ireland then by
Roel DIJKHIS, RTV Noord – Groningen, The
Netherlands - encouraged "Euromusica", annual
televised festival of regional music and songs
organised by CR and coordinated by John
FORSSBLAD, SVT Karlstad, Sweden (1987-
2000), and as of 2001 by Eszter FARKAS, MTV
Budapest, Hungary - participated in the oldest CR
cross-border coproduction "Alpes- Danube-
Adria" in 1983, broadcast by 17 stations from
Austria, Italy, Germany, Switzerland, Slovenia,
Croatia, Bosnia and Herzegovina, Hungaria -
organised the 1st Ethnic Festival, -coordinated
several European programmes: Women in Europe,
"ISPO" about new technology, "Minorities in
Europe", "Science in Europe" and many
others.This is the reason why, at the turn of this
European Year of Languages 2001, we all -
Executive Committee, European Board and all the
CR members-, as well as your closest colleagues -
female colleagues should I say- as you always
knew how to best surround yourself - Karmen,
Katarina, Mariana, Marko, Stasa, Tina without
forgetting your wife Verena, want to say to you in
our various languages and dialects for the
tremendous amount of work you accomplished: A
GREAT AND WARM THANK YOU. While
awaiting the elaboration with you of the Year of
the Regions in Europe, we will together with
Marija NEMCIC, our new Secretary General and
Lefty as Captain, pursue our task in the same spirit
and maintain the cape you marked out.More than
ever in these troubled times –at a time of world
competition and of regional digital televisions- we
will continue to built all together with our richness
and diversity of languages and cultures- a
European audiovisual space, respectful of our
national and regional cultural specificities and of
essential values of Human Rights, in a democratic
spirit, tolerant, pluralistic, in one word:
HUMANIST!
Marie-Paule URBAN
CIRCOM Regional Deputy Secretary General



2

Journalists’ continual exposure
to trauma has an effect on them

From traffic accidents to child abuse cases, airline crashes to civil wars,
there’s nothing like a career in journalism for exposure to the worst the
world has to offer

     But reporters are traditionally
loathe to admit that all this bad
news might get to them, and the
culture of journalism is quick to
dismiss those who crumble under
the pressure.
     But bravado aside, continual
exposure to trauma has an effect on
anybody – journalists included. A
new international organisation,
Newscoverage Unlimited, has set
out to draw attention to the
vulnerability of journalists to
mental health problems, to build up
mutual support systems for them,
assist them in seeking professional
help, and encourage news
management to understand and
address the issues involved.
     The organisation was founded
by New York Times reporter.

Robert Frank, who became
interested after seeing the effects on
journalists of 1998’s Swissair crash
offf the coast of Canada.
     “I simply had not expected to
see signs of traumatic stress among
the news people who covered the
tragedy”, he says.
     “The families of the victims
certainly. The recovery workers of
course. But it had never occurred to
me that simply reporting on a grisly
story could produce these effects in
reporters, photographers, editors.”

Hungary tells Bertelsmann
to give up medium

     Bertelsmann, the German media
group, must give up control of
either the Hungary-based RTL Klub
television channel or Nepszabadsag,
the country’s best-selling
broadsheet, Hungary’s national
radio and television regulator
(ORTT) said yesterday, Reuters
reports from Budapest.
     The ORTT said Bertelsmann’s
control of both media was in breach
of Hungarian media law and must
end within 180 days. Bertelsmann
bought a majority stake in RTL,
Europe’s leading commercial TV
broadcaster, which owns Hungary’s
RTL Klub, earlier this year.
     The ORTT quoted Hungary’s
media law as saying the controlling
owner, publisher or founder of a
national newspaper may not control
a national TV channel. Bertelsmann
said the company was aware of the
situation and would be working to
find a solution acceptable to local
authorities.

CNN to launch Arabic
language news site

CNN International Networks is
launching an Arabic-language
Web site, based in Dubai, in an
effort to expand its reach among
the 3.5 million Arabic-speaking
Internet users in the Middle East.
     The number of people who
speak Arabic worldwide is more
than 200 million. The new Web
site, CNNArabic.com, is slated to
be operational by the end of the
year, and will also serve as a
newsgathering bureau for CNN
broadcasts, says Chris Cramer,
president of CNN International
Networks.
     “If we’re going to blast
business forward we need to get
more into local languages,” says
Mr Cramer. “I see this as the
biggest language venture overseas
since the brand began.” Future
plans call for a Hebrew-language
Web site, as well as indigenous-
language Web sites in India,
probably initially in Hindi.

Microsoft waiting
for UPC green light

     Microsoft said it was ready to
launch its interactive television
software platform in Amsterdam
pending the green light from
cable operator UPC.
     “Soon we’ll hear more from
(UPC) on what their deployment
plans are. We’re ready to go, as
soon as they are,” Microsoft TV’s
Director of Marketing, Ed
Graczyk, said in an interview.
     UPC said earlier this month it
would roll out its interactive
digital television services in five
European countries in September,
using two different technology
platforms.
     One will be a set top box from
Philips with software from
Microsoft, the other a box from
Motorola with software from
Liberate Technologies.

Discovery to relaunch
‘Mastermind’ show

     Discovery networks Europe has
unveiled its schedule for the
Autumn/Winter season, which
includes the revival of BBC quiz
show “Mastermind”.
     The BBC cancelled the show
about five years ago, after almost
20 years on the air.
     Now, Discovery will launch the
“new” programme with an
interactive feature, allowing Sky
Digital viewers to play along with
the general knowledge rounds of
the quiz.
     Previously, Discovery employed
interactive applications on its
Discovery, Today magazine show
and about thirteen other
documentary features.
     The channel intends to deploy
further interactive enhanced
programming, including a sequence
of “Walking with Dinosaurs”, a
coproduction of Discovery with the
BBC.



3

Growing audience
for media online

   Statistics show that as more
Americans turn to the Web for
news, they are increasingly
spending more time at the sites
of large, high-profile offline
media organisations.
   Jupiter Media Metrix found
demand for online news and
information sites was up 14.7
percent from July 2000, while
overall Web traffic growth rose
12.3 percent over the past year.
   The average amount of time
spent on news sites has also
increased since last July:
NYTimes.com users; 8.2
minutes, up from 6.8 minutes;
WashingtonPost.com users; 7.7
minutes, up from 6.4 minutes;
MSNBC.com users; 6.1 minutes,
up from 4.8 minutes.
   And while so far it does not
appear that news Web sites are
taking audience away from print
and broadcast outlets, it does
look like large, national sites are
making it harder for smaller,
regional news sites.
   ''Extraneous sites or weak
local sites or television sites
where there's a lessening of
investment are weeding
themselves out,'' said Merrill
Brown, editor of MSNBC.com.

Videophones give
reporters an edge

   For the past months, a crisis was
brought viscerally close to home,
boosted by the media's use of
satellite communications technology
that allows reporters to send back
video reports from places where
satellite camera trucks and ordinary
camera crews could not go.
   CNN uses a satellite videophone
created specifically for such purposes
by British company 7E
Communications. The size of laptop
computers, the machines have
allowed the cable news network to
transmit footage from areas
unreachable by competitors using
more traditional means. Thendevice
weighs about 10 pounds can be
operated by a single reporter.
   Reporters using the units can
power them with an ordinary camera
battery, or a car battery. A high-
quality camcorder or video camera is
used to capture the video images,
which the videophone then relays via
satellite to a remote station.

Nordic public broadcasters
open joint office in Brussels

                                      Headed by Olle Mannberg

   Brussels/Geneva The public service broadcasters of Denmark,
Finland, Iceland, Norway and Sweden have opened a joint office in
Brussels to represent their interests before the European institutions.
   Headed by Olle Mannberg of SVT (Sweden), the Office of the Nordic
Public Service Broadcasters forms part of the European Broadcasting
House established in 1997 by the European Broadcasting Union (EBU)
only yards from the European Parliament.

   The premises are already home to
offices of the BBC (UK), France
Télévision, RAI (Italy), RTVE (Spain),
ZDF (Germany) and the EBU itself, which
runs Eurovision and other services for its
members from headquarters in Geneva.
   The Nordic office was inaugurated with
a reception attended by the directors
general of SR, SVT and UR (Sweden),
DR (Denmark), NRK (Norway),  YLE
(Finland), representatives from RUV
(Iceland) and by numerous officials
including Erkki Liikanen, European
Commissioner for the Information
Society.
   In an inaugural speech, Christian
Nissen, director general of DR, compared
the arrival of the Nordic broadcasters
with that of the Vikings more than 1,000
years ago.  “But we are not here to trade
fish, wool and mutton for silver, wine and
women,” he said. They were in Brussels
in the interests of information and
European cooperation.

  “We have set up the office to learn more
about the European scene in
broadcasting, telecommunications,
the media and information technology,
but also to inform the European
institutions, their parliamentarians and
staff about the Nordic model of public
service broadcasting,” Nissen said.
   The seven Nordic broadcasters already
cooperate heavily among themselves in
the production, technical and policy
fields.
   The EBU’s 70 core members include
the national public service broadcasters
of every European country. EBU
activities include operation of the
Eurovision and Euroradio networks, the
exchange of news, sport and cultural
programming, the Eurovision Song
Contest, technical research, training,
legal advice and defence of public
service values.

Plan to watch Italy chief's news media

   Here is the long-awaited plan for how Prime Minister Silvio Berlusconi will deal
with the inherent conflicts of interest that result from owning a number of the news
media outlets that cover him and the other companies with business before his
government: Parliamentary leaders from his own coalition will appoint the members
of a watchdog group that will monitor possible conflicts, and report back to
Parliament.
   Even some allies of the prime minister, who is also Italy's richest man, allowed
that the plan, was far from an ideal way to handle the situation. The political
opposition said the proposed solution was just more evidence of the persuasiveness
of the problem.
    ''He's trying to use what's happened in the world to hope that the public will
ignore it, but it's a confirmation of the problem rather than a solution to it,'' said the
opposition leader, Francesco Rutelli.
   The prime minister owns three private networks, a newspaper, a soccer team and
extensive land, publishing and insurance holdings. As prime minister, he is
technically responsible for the management of state television stations as well,
meaning that 90 percent of Italian national television channels are in his hands.
   Most political commentators said the plan is probably the only option at this point,
since Mr. Berlusconi refuses to sell his vast holdings, never said he would, and was
elected anyway.



4

Nets divided over
victim footage

   Newsroom executives scrambling to
convey the drama of the terrorist attacks
grappled over whether or not to show
graphic video of victims leaping from the
attacks on the World Trade Center.
   Many networks and stations showed
shots of the buildings collapsing where it
was impossible for viewers to distinguish
between bodies and debris. But some opted
for shots that seemed more clearly to be
people jumping to avoid flames.
  CBS did air footage of bodies plummeting
from the World Trade Towers in prime
time, although a spokeswoman said the
scenes didn't show people landing.
   Fox News network executive producer
Bill Shine said his network regretfully
showed footage once or twice. ''That was
early, it was wrong and accidental. We
have [other] video in house that we've
purposefully not shown and will not show,''
Mr Shine said.
   CNN and MSNBC declined to show the
desperate jumpers. ''We tried to
exercise good judgement and restraint and
be responsible with what we show,'' said
Eason Jordan, CNN's head of
newsgathering.
   Fox's two New York City stations took
CBS' approach of showing snips of video,
while WNBC-TV says its policy is not to
show jumpers.

RSF launches
international network

   Reporters sans Frontieres (RSF) has
announced the formation of an international
network of affiliated press freedom
organizations, aimed at strengthening
information exchange, battling impunity and
focusing wider attention on countries where
repressive laws and regimes infringe
on journalists.
   The network brings RSF together with four
other IFEX members - Democratic Republic
of Congo's Journalistes en danger (JED), the
Glasnost Defence Foundation (Russia),
Instituto Prensa y Sociedad (IPYS-Peru) and
PÉRIODISTAS (Argentina) - as well as the
Bangladesh Centre for Development,
Journalism and Communication (BCDJC),
Burma Media Association, Afghan Center for
the Promotion of Communication (Pakistan),
Institut des Mass Médias (IMI-Ukraine) and
Tunisia-based Observatoire pour la Défense
de la Liberté de la presse, de l'Edition et de la
Création (OLPEC).
   Meanwhile, RSF has announced the
opening of two new bureaus in Montreal,
Canada and Moscow, complimenting its
existing bureaus in Tokyo, Bangkok,
Washington, D.C., Abidjan. It also operates
nine national offices in Austria, Belgium,
France, Germany, Great Britain, Italy,
Sweden and Switzerland, and a global
network of roughly 100 correspondents.

The weakest link
rewrites history

   Hong Kong's dominant broadcaster
TVB has paid E25,230 to a losing
contestant on a popular quiz show after
mistakenly kicking him out of the game.
   Student Gary Chan was eliminated
during the final round of ''The Weakest
Link'' after the presenter ruled he
answered a question incorrectly.
   The question was: ''Which year did East
and West Germany reunify?'' With little
hesitation, Chan replied: ''1990''. Chan
was immediately overruled by the sharp-
tongued host, actress Dodo Cheng, who
said the correct answer should be 1989.
   After receiving a complaint from a
viewer, TVB said Chan's answer was
correct because the official German
unification was indeed 1990 -- although
the Berlin Wall came down in 1989.
   A spokesman for Television Broadcast
Ltd (TVB) said ''the question was not
exact enough'' and said it had agreed to
pay Chan the same prize as the winner.
   ''The Weakest Link'' is a winner-take-
all quiz show with one of eight
contestants kicked out after each round.
The prize on the Hong Kong version can
reach E422,000 the highest ever in local

television history.

UK government plans
to promote digital TV

   The UK Government has proposed
steps to improve the reliability,
quality and geographical reach of
digital television (DTV).
   The measures include the launch of
a pre-Christmas campaign to
publicise digital TV, radio and
equipment in general. The BBC will
take part in the high-profile push to
raise awareness of DTV services,
along with many UK retailers and
manufacturers, in order to convey
accurate information to consumers.
   The draft plan includes an outline
for enabling DTV industry
executives and members of the
government to further the
development and adoption of digital
services in order to reach their goal
of switching off the UK analogue
signal by 2010.
   Currently, around eight million
households have DTV access in the
UK.

Journalists line up
to cover US strikes
   Reporters from publications all over the
US are vying for the opportunity to cover
the developing story in Central Asia. While
theexcitement lures many to the conflict
zone, Steven Butler, foreign editor for the
Knight Ridder Washington bureau warned,
''You have to get the story, but if you're not
careful you can get shot.''
   Many editors are sending reporters with
local language skills or past experiences in
other dangerous places such as the Persian
Gulf War, the Balkans, Chechnya or Latin
America.
   Reporters have to know how to work
under difficult conditions and figure out
practicalities like how to get money, file
their stories or even where to get safe
drinking water. Perhaps more importantly,
they have to have a sense of when they are
in real danger.
   ''The things you have to do there are

things you only learn from doing,'' San
Jose Mercury News national/foreign
editor, Dan Sneider, said. ''These are
not things you learn in journalism
school.''

IFJ calls journalists
not to risk their lives

   Following the recent arrests of
journalists in Afghanistan trying to cover the
events, the International Federation of
Journalists expresses its concerns that
journalist are an easy target for the Taleban
who charge them with spying.
   ''Journalism is about telling truthful stories,
not espionage and it is ridiculous to suggest
that [...] reporters [are] guilty of anything
other than enthusiasm to carry out their job,"
said Aidan White, IFJ General Secretary of
the IFJ, the world's largest journalists' group.
  ''No story is worth the life of a journalist and
media organisations should ensure that their
reporters are properly trained, equipped and
informed about the problems they will face,''
said Aidan White.
   The IFJ warns journalists against taking
unnecessary risks and says that  special
attention should be paid to the needs of
freelance reporters and photo-journalists who
are often most vulnerable when reporting
from high-risk areas.
   ''These are dangerous times for everyone in
the region and journalists need to be more
careful than ever,'' says the IFJ. Michel
Peyrard, who works for Paris Match
magazine, is still being held under Taleban
custody and reported to be treated well. He
has been charged with spying,
an offence which carries a death penalty.



5

“Journalism Training
Differences in the Media”
conference  in  Maactricht

BBC rethinks
political coverage

     A seminar on Portaying Differences in the media and expanding a market is
organised by European Journalism Centre, Maactricht supported by the Iris
Association, Nov 16-17.
     This two-day awareness-raising workshop is part of the project “Outlook II.
Reflecting social and cultural diversity through the media” led by the IRIS
Association.
     This workshop is aimed at journalists/editors from key local and regional
newspapers. Under the central theme of expanding your market and boosting
circulation, it will look at how newspapers can better portray the different ethnic
and other groups living in their area and better tackle issues such as prejudice,
discrimination and living in a multi-cultural society.
     The trainers are Rebecca Franceskides, Media diversity trainer and journalist,
IRIS asbl, Brusssels Lionel Morrison, OBE, MIPR, Journalism and training
consultant, National Uniion of Journalists, UK Tony Goldman, Journalism and
training consultant, Diversity Online, UK.

     The BBC director general, Greg Dyke,
has ordered a major review of the
corporation’s political coverage amid
growing evidence that Westminster and
Whitehall are a big turn-off for the under-
35 audience.
     The review, which will  involve
consultation with politicians, academics,
viewers and journalists, was prompted by
concerns that voter apathy in the general
election may have been linked to media
coverage of political issues.
     Mr Dyke is known to have privately
expressed concern that younger viewers
find politics boring and that the
corpporation was not connecting with this
audience in its coverage.
     Senior figures said Mr Dyke was
perturbed by research conducted by Labour
after the election, which showed that
viewers under 35 were no longer interested
in politics and he wanted to find a way of
reaching out to the grass roots.
     Labour and Tory MPs will be invited to
take part in a conference on media
coverage of politics, with other possible
guests including those who serve youth
markets such as editors of magazines such
as Dazed and Confused and ID.
     The project will look at “how the BBC
covers politics and to come up with fresh
ideas to ensure the way we report politics
remains relevant and engaging in the 21st

century, devolved UK”.

CNN and illegal settlements
     Just as the BBC last month ordered its reporters to use the phrase “targeted
killings” for Israel’s assassination of Palestinians (see EJC Media News of 07
August 2001), CNN – under constant attack from right-wing Jewish pro-settler
lobby groups – has instructed its journalists to stop referring to Gilo as a “Jewish
settlement”.
     Instead, they must call the settlement, built illegally on occupied Arab land
outside Jerusalem, “a Jewish neighborhood”. This extraordinary climbdown in
favour of the Israelis follows months of internal debate in CNN, which has been
constantly criticized by CNN Watch and other pro-Israeli pressure groups
monitoring all its reports on the Middle East.
     Many journalists at CNN headquarters are angered by the new instruction.
“There’s a feeling by some people here that what we are doing is searching for
euphemisms for what is really happening,” said one of them.
     However, by censoring the word “settlement’ for Gilo, CNN is perpetrating a
lie. Gilo was illegally annexed by Israel after the 1967 war – now just “occupied”
as CNN wishes its viewers to believer.
     A CNN spokesman in Atlanta said last night: “We have no response to make to
you. We don’t want to get into a discussion on this…In fact we’d rather not say
anything about this at all”.

Al Jazeera says western media ‘envy’ Arab TV

     The chief executive of Qatar’s Al Jazeera satellite television slammed Western media as
“envious” of the success of his channel, which he described as “objective and
independent.”
     “(Some) Western media envy Al Jazeera’s successful coverage of international news,”
Mohammad Jassem Al Ali told AFP without naming the media concerned.
     “Al Jazeera gives the US viewpoint as much space at it gives the Afghan viewpoint,”
Ali said, noting that the channel has three correspondents in the United States and is the
only one authorized to broadcast continuously from Taleban-ruled territory in Afghanistan.
     At the same time, he stressed that Qatar was rapidly evolving into a parliamentary
democracy that embraced the whole scope of human and civil rights.
     US officials said they had expresseed concern to the Qatari ruler about Al Jaeera’s
allegedly biased coverage of the Sept. 11 attacks.
     “There is no pressure on us by the emir who, since the launch of Al Jazeera, encouraged
us to be independent and professional,” Ali said.
     Since its launch in November 1996, Al Jazeera has gained considerable popularity
among viewers in the Arab world, while annoying many governments for tackling political,
social and sometimes sexual issues previously regarded as taboo, as well as providing a
platform for Arab dissidents.

UPC to start digital
TV in Vienna

   UPC Telekabel, the Austrian cable TV
provider and subsidiary company of the
Dutch cable operator United Pan-Europe
Communications will begin broadcasting
digital TV in Vienna this month.
     The basic offer includes 50 TV
channels, 40 digital audio channels, and
near video-on-demand, an interactive TV
application with web contents and e-mail
via TV.
     Each DTV subscriber will get an
email address and can work directrly on
the TV screen with an infrared keyboard.
     The UPC digital TV will cost E23.90
per month. About 19,000 Telekabel
clients in Vienna will get the new set-top
computer via a smooth roll-out campaign
during the next months.



6

B
or

is
   

 B
er

ga
nt

   
 s

na
ps

ho
ts



7

NOVEMBER
Nov. 14-17: Sportel Monaco (Monte Carlo, Monaco)
www.sportel.org
Nov. 19: International Emmys (New York, USA)
www.intlemmyawards.com
Nov. 20: Digital Rights Management Seminar (Artis,
Amsterdam), www.europedrm.com
Nov. 21-29: International Documentary Film
Festival Amsterdam (Amsterdam, Netherlands)
www.idfa.nl
Nov. 22 – 27: Festival Du Film Jules Verne (Paris,
France)
Nov. 22 – Dec 2: IDFA (Amsterdam, Netherlands)
www.idfa.nl
Nov. 23 – 25 : Streaming Media Europe 2001
(ExCel,London), www.europe.streamingmedia.com
Nov. 27-30 Western Cable show (Anaheim, USA)
www.cable.com
Nov. 28: Digital Content Europe (Liverpool, UK),
www.digitalcontenteurope.com
Nov.28: Interactive TV Business Models (London,

UK) www.ef-commerce.co.uk/itvbiz
JANUARY 2002
Jan.15 – 20: 37th Solothurn film Festival
(Solothurn, Switzerland),
www.solothurnerfilmtage.ch
Jan. 21 – 24: NATRPE 2002.  Annual Conference
and exhibition (Las Vegas).  www.natpe.org
Jan.25 – 27: Moondance International Film
Festival (Boolder, U.S.)
www.moondancefilmfestival.com
FEBRUARY
Feb. 4-8: Milia 2002.  The World’s Interactive
Content Marketplace (Cannes) www.amilia.com
MAY
May 16-17: Fourth Annual TV Meets the Web
Seminar (Amsterdam, Netherlands),
http://tvmeetstheweb.com
JUNE
June 13-14: European Radio Forum (Vienna,
Italy) by EBU

Festivals, workshops and more
around Europe  and  the  world

B
or

is
   

 B
er

ga
nt

   
 s

na
ps

ho
ts

Circom Report

    The “CIRCOM Report” is a
monthly publication of CIRCOM
Regional, the European Association of
Public    Regional TV Stations-
available on the CR Internet site and
coming to CR member stations and
personnel either through E-mail or as
an A4 size printed newsletter, through
the CR General Secretariat from
Ljubljana. The French version of the
CIRCOM Report is conceived and
published by the Strasbourg
Secretariat with support from the
Region Alsace, the Conseil General
du Bas-Rhin and the City of
Strasbourg.
     The “CIRCOM Report” is planned
and edited in ERT3, Thessaloniki,
Greece.
     Production and Design: Eleni
Masoura . Phone (3031) 299611-610
fax (3031) 299655. E-mail:
pr@ert3.gr
     All member stations are considered
as potential contributors for this
publication, with stories about new
and innovative ideas, co-productions,
exchanges, modern technologies, etc.
Especially welcome are short stories
and one-liners.
*Sony and Eutelsat are the official
CIRCOM Regional sponsors



8

   Whispers
   MTV Europe has struck a deal with satellite
broadband network provider Europe Online to launch
MTV Live, a new music channel designed exclusively
for IP broadband distribution, on PC’s throughout
Europe….Between 200 and 2010, 22 countries are
forecast to more than double their net TV advertising
revenues….Global TV advertising is still experiencing
fast track – growth with net revenues forecast to
almost double to us $175 billion by 2010….

xxx
   On Demand Television along with the overlapping
developments of Personalised Television and
Interactive Television is set to transfer control of
viewing to the consumer and revolutionise the
business model….MTV Live announced a deal with
satellite broadband network provider Europe Online
to make the service available on PCs throughout
Europe, with further carriage agreements to be
announced….Eutelsat has a new Atlantic Bird 2
Satellite to provide broadband and broadcast
services over Europe, the Americas, North Africa and
the Middle East….

xxx
   News World 2001, the annual forum for the
broadcast news industry will be held in Barcelona,
Nov. 13-16….The future development of the set-
top-box is set to resemble something out of a
science fiction movie, with promises of a box
capable of monitoring and billing the electricity
supply, whilst it plans and pre-records the
evening’s television….Ted Turner will be speaking
in Anaheim, Nov.28 during the Western show….

xxx
The 2002 Annual Guide to European Broadcasting,
Cable and Satellite is premiering in December,
packed with statistics and country-by-country
analysis….The Radio Commission of COPEAM will
take place in Nimes, France Nov. 23.  Among the
sponsors are Radio France and France Bleu Gard
Losere….The Algerian Television ENTV will host in
Algiers, Nov. 9-12, a meeting of the coordinators of
the news exchanges of broadcasters-members of
CoPeAM to relaunch the Mediterranean ERN in
collaboration with EBU and ASBU

   Last month, the head of the news room from the
national television in Bucharest, decided to meet
some of the reporters of the regional television
stations. He initiated a programme that for a week
two of the reporters should go and work at the news
department at the national TVR. So, two of my
colleagues from Cluj went to Bucharest and worked
for a week and after them, it was me and another
colleague of mine who went there. They arranged
everything for us: hotel, a daily time table (the first
two days to stay with the team which works with the
regional news room, another two days with the
reporters and going out with them on locations where
they shot their packages and, generally, to see how
they work, and the last day at the international news
gathering). They treated us as if we were some kind
of observers or students and not as their colleagues
who do the same things at home.
   Everything was meant for us to see how they work
and to understand what’s happening at the other end
of the “wire”- in the collaboration between the
national and the regional television in Romania. The
idea was good and it was a good experience for me,
after all.
   But, it didn’t work as they planned it all the way.
At the time I was in Bucharest, the boss of the news
room decided to bring some new people to work at
the correspondents office, the one the regional TV
stations work with, and the old ones were moved to
another department. Afterwards, they discovered
there was nobody left to teach the new ones what to
do and the boss asked me and my colleague to teach
them everything: how to edit a package and how to
deal with the regional televisions or correspondents
and so on. So, I had a busy week working at the
national television, instead of “observing and
understanding” how things go there.

ALINA TAMAS
TVR Cluj, Romania

Changing experience-
the national and

the regional television

13 countries to join the European Union
   Since the Helsinki European summit n December 1999, thirteen countries have been preparing to join the EU:
• Turkey, which submitted its application in 1987 but does not yet meet the political criteria laid down in

Copenhagen in 1993;
• Cyprus and Malta, which applied in 1990;
• A group of ten central and eastern European countries (CEECs) that have been looking towards the

European Union sine the fall of the iron curtain in 1989 and attained candidate status in 1994-95.
• Six of these countries have been involved n accession negotiations since 1998 (Cyprus, Estonia, Poland,

the Czech Republic, Hungary and Slovenia) and the remainder since Slovakia, Romania and since 2000
(Malta, Latvia, Lithuania Slovakia, Romania and Bulgaria).  In parallel to this process they receive pre-
accession funding to finance the on-going process of improving businesses and infrastructures, while
familiarising themselves with the management and implementation structures necessary for the Structural
Funds and the Cohesion Fund.


